"Jag kan ännu känna doften"

Jag känner ännu doften .. av ros, lavendelblom ..
En trädgård fylld av grönska .. och färg i evighet ...
Om sommaren få vandra .. längs vägen bort mot skog ..
Längs stigen in mot gläntan .. långt bort från verklighet ...

Jag sätter mig på trappan .. en halvcirkel av sten ..
Med ögonen så milda .. där hon med brickan står ...
"Vi tar väl en kopp kaffe .. och njuter av vår del"..
I hjärtat känns en lycka .. långt mer än jag förstår ...

Jag ser att hon är lycklig .. att hon känner såsom jag ..
En gammal i sin trädgård .. vars liv har egen tid ...
Tillsammans med ett barnbarn .. förundras över allt ..
Och kattungar som leker .. i gräset strax bredvid ...

Jag känner mig berusad .. lavendeldoft och ros ..
Hon ser på mig med ögon .. som strålar såsom stjärnor ...
Vi vandrar runt i trädgår'n .. vi ser var blomsterknopp ..
Från ett hörn vi skymtar båtar .. som tänder små laternor ...

Är tid att vandra hemåt .. att lämna "sagans värld" ..
Allt kännes nu så stilla .. allt fint sig lagts till ro ...
En trädgård med lavendel .. och mycken rosendoft ..
En dofternas berusning .. här vill jag lycklig bo ...

#1 - - Peter Andreasson:

Vilken härlig känsla. Man känner sommar & blomdoft! Kan inte bli bättre! Var har du fångat upp henne?

#2 - - Anonym:

Väldigt vacker denna dikt är, sååå levande, känner deras känsla för varann när dom går och njuter i solen och ser kattungen som tumlar runt i gräset och känner rosdoften/blomdofterna i luften, hälig känsla att kunna förnimma sommaren.

#3 - - Annelen:

Så ljuvligt! Man kan känna blomdoften och lugnet! Njuter!

#4 - - David Eriksson:

wooow Jag kan bara instämma tror jag. Det känns som verkligt med alla dofter, kattungen & allt. Minner mig om farmors trädgård!

#5 - - Jocke:

mysig känsla. gillar den skarpt.

#6 - - Angie:

Så ljuvlig känsla. Gammal & ung förenas & njuter. Blomdoft & allt.

#7 - - Mirjam:

Så vill jag oxå bo. Fantastiskt skön känsla. Skir & mjuk.

#8 - - Janne:

den här va skön! helmysig!

#9 - - Lykke:

där vill jag oxå bo! Jag känner hur det doftar som hemma hos bestemor. hon har en härlig trädgård så där som hon skriver!

#10 - - Mikael:

Helskönt! Så tjusigt me alla dofter!